Volg ons op sociale media

Prijzenoorlog van prijsvergelijkers is achterhoede gevecht

Geplaatst op 22 oktober 2010 om 12:48

Voorburg, 22-10-2010 - "De gisteren door Beslist.nl naar eigen zeggen ontketende 'prijzenoorlog' voor de tarieven van prijsvergelijksites is een achterhoede gevecht." Dat is de mening van Koen Crijns, hoofdredacteur van vergelijkingssite Hardware.Info. "Beslist geeft trots aan online shops nog maar 10 in plaats van 15 cent per klik te berekenen voor doorklikt vanuit hun vergelijker. Een mooi gebaar, maar dergelijke cost-per-click tarieven zijn op de lange termijn onhoudbaar en bovenal slecht voor de consument," aldus Crijns.

Vrijwel alle Nederlandse prijsvergelijkers werken met een cost-per-click systeem en vragen bedragen variërend van 15 tot soms wel 50 cent per klik aan webwinkeliers voor iedere in hun online shop afgeleverde klant. Dat lijkt op het eerste gezicht een eerlijk systeem, maar is uiteindelijk niet goed voor de consument. Allereerst is het zo dat slechts een fractie van de via prijsvergelijkers afgeleverde internetters ook daadwerkelijk een aankoop doet. Deze zogenaamde conversierate ligt volgens recent onderzoek van IM Networks gemiddeld tussen de 2 en 3 procent. Dat betekent dus dat één op de 40 bezoekers daadwerkelijk wat koopt. Met een klikprijs van 20 cent is een online shop dus 8 euro per verkoop kwijt. Zelfs bij de nieuw geopperde tarieven kost een verkoop 4 euro. "Dat lijkt weinig, maar is voor een online shop veel geld," aldus Koen Crijns van Hardware.Info. "Bij relatief goedkope producten als games of DVD's is het een aanzienlijk percentage van de prijs van het product, waardoor de shops gedwongen worden een veel hogere prijs te vragen dan strikt noodzakelijk. Daarnaast zijn in sommige branches, bijvoorbeeld computerhardware en consumentenelektronica, bij webwinkels extreem lage marges van 5% of minder de normaalste zaak van de wereld. Vergelijkingssites zijn op die manier een grote kostenpost voor dergelijke shops. Heeft een online shop om welke reden dan ook een slechte conversie, dan worden prijsvergelijkers voor shops zelfs onbetaalbaar. Al met al mag je dus concluderen dat de meeste prijsvergelijkwebsites er voor zorgen dat producten simpelweg te duur verkocht worden."

Dat cost-per-click de prijzen van online producten opvoert is volgens Crijns nog wel het minste probleem. "Door zo te focussen op de inkomsten werken vergelijkingssites als Kieskeurig.nl en anderen hun eigen volledigheid tegen." De reden daarvoor is simpel: veel shops plaatsen alleen die producten op vergelijkingssites waar ze voldoende marge op kunnen maken om de hoge verkoopkosten te kunnen betalen. Zij optimaliseren als het ware hun exportbestanden en halen daar minder rendabele producten uit. Dat kunnen echter juist de producten zijn waar een consument naar op zoek is. Daarnaast is zeker voor veel kleine en relatief goedkope webshops het plaatsen van hun producten op vergelijkingssites met cost-per-click tarieven überhaupt te duur, waardoor de consument de potentieel meest interessante deals misloopt.

Vergelijkingssite Hardware.Info, die zich puur richt op computerhardware en consumentenelektronica, gebruikt al sinds jaar en dag een ander verdienmodel. "Wij vragen online shops een vast bedrag per maand of jaar wanneer zij extra exposure willen, bijvoorbeeld in de vorm van een logo. Basisopname in onze prijsvergelijker is echter geheel gratis," geeft Koen Crijns aan. Op die manier weet Hardware.Info te bewerkstelligen dat men voor verreweg de meeste hardware en consumentenelektronica producten substantieel meer shoplinks kan tonen dan andere sites als Kieskeurig.nl, Tweakers.net en Vergelijk.nl. "Soms zelfs meer dan twee keer zo veel als de één na compleetste prijsvergelijker," aldus Koen Crijns. "Alleen op die manier kunnen wij onze bezoekers garanderen dat ze altijd de beste prijs vinden. En door shops te laten betalen voor extra exposure en niet voor kliks, kunnen we onze prijsvergelijker als sinds jaar en dag op een rendabele wijze in de lucht houden."

De Hardware.Info Prijsvergelijker bevat een kleine 4 miljoen prijzen van ruim 250 voornamelijk in hardware of elektronica gespecialiseerde online shops. Als enige prijsvergelijker in Nederland worden alle prijzen en voorraadstatussen 18 keer per dag ververst.

Meer nieuws & blogs, oktober 2010

Onze evenementen

Als speler in de ICT-branche wilt u natuurlijk ook een rol spelen en in contact komen met andere belangrijke bedrijven in de sector. Daarom organiseert ICTWaarborg regelmatig leuke en leerzame events.

Post- en vestigingsadres

Tasveld 1A
3417 XS Montfoort

Telefoon en e-mail

088 - 77 300 73