Volg ons op sociale media

Consument waardeert goede reactie bij online miskoop

Geplaatst op 15 december 2010 om 14:41

Wanneer er bij een online aankoop iets mis gaat, wordt een vriendelijke en snelle reactie van de webwinkeleigenaar het meest gewaardeerd door consumenten. Ook vindt men het prettig wanneer de verkoper verantwoordelijkheidsgevoel toont, zodat er geen discussie ontstaat over de schuldvraag.
Dit blijkt uit een onderzoek dat PayPal onder ruim 3000 consumenten heeft laten verrichten. Uit het onderzoek blijkt tevens dat consumenten het liefst hun geld terug willen als een webshop het bestelde product niet kan leveren. Slechts één op de vijf krijgt het betaalde bedrag terug.

Bij 21 procent van de ondervraagden is een online aankoop weleens misgegaan, waarvan driekwart in het afgelopen jaar. Ruim de helft ontving het product niet, en bij bijna de helft week het product af van hetgeen was besteld (beschadigd, niet compleet of in een andere kleur dan besteld).

Na contact met de webwinkel kreeg 21 procent het betaalde bedrag terug. In de helft van de gevallen kreeg de consument alsnog het juiste product geleverd. 14 procent van de consumenten vond dat een onbevredigend alternatief was geboden. Daarnaast voelden in 14 procent van de gevallen de webwinkels zich niet verantwoordelijk en werd er geen actie ondernomen.
Het meest frustrerend vinden klanten het als de webwinkeleigenaar niet reageert en de klant zelf moet opdraaien voor de kosten van de retourzending.

PayPal meent dat uit het onderzoek blijkt dat het prima is gesteld met de betrouwbaarheid van Nederlandse webshops. Maar krijgen consumenten te maken met een afwijkende of niet ontvangen bestelling, dan valt er voor webwinkeliers en verkopers op internet nog wel het nodige te verbeteren, zo vindt men.

 

Meer nieuws & blogs, december 2010

Onze evenementen

Als speler in de ICT-branche wilt u natuurlijk ook een rol spelen en in contact komen met andere belangrijke bedrijven in de sector. Daarom organiseert ICTWaarborg regelmatig leuke en leerzame events.

Post- en vestigingsadres

Tasveld 1A
3417 XS Montfoort

Telefoon en e-mail

088 - 77 300 73