Volg ons op sociale media

Persbericht: Detaillist dreigt contact met zijn klant te verliezen

Geplaatst op 14 april 2011 om 13:39

De consument gebruikt steeds vaker ‘nieuwe media’, zoals internet en mobiele telefoon, om zich te oriënteren en te informeren, waardoor het koop- en winkelgedrag ingrijpend verandert. Ondernemers in de detailhandel maken echter nog amper gebruik van die nieuwe media en zijn onvoldoende op de hoogte van de (on)mogelijkheden van deze media. Gevolg is dat zij niet luisteren c.q. niet kunnen luisteren naar hun klanten. Met het gevaar dat zij de klant niet meer in voldoende mate bereiken. Dat blijkt uit de HBD Monitor ICT.
De zojuist verschenen monitor ICT van het Hoofdbedrijfschap Detailhandel (HBD) gaat specifiek in op het gebruik van nieuwe media door detaillisten. In het onderzoek zijn detaillisten met een fysieke winkel gevraagd naar hun kennis van nieuwe media en de mate waarin zijn nieuwe media gebruiken om met hun klanten te communiceren, hen te informeren en te verleiden tot kopen in de winkel.

Internet in twee derde van de winkels
Voor digitale klantcommunicatie is een internetverbinding een noodzakelijke voorwaarde. Volgens de monitor beschikt twee derde (67 procent) van de ondernemers over toegang tot internet in de winkel. Voor het gebruik van e-mail en SMS is het van belang het e-mailadres respectievelijk het 06-nummer van klanten en bezoekers in een database op te slaan. Bijna 40 procent beschikt over een dergelijk elektronisch klantenbestand. Het bijhouden van een klantenbestand met daarin met daarin e-mailadressen en/of 06-nummers biedt detaillisten onder meer de mogelijkheid tegen relatief lage kosten klanten of bepaalde groepen klanten tegelijk te benaderen met bijvoorbeeld productinformatie of aanbiedingen. Het actief vragen naar digitale klantgegevens is nog geen gemeengoed. Slechts 28 procent van de ondernemers doet dat.

Schroom
Van de ondernemers die geen digitale gegevens aan hun klanten vragen, wil driekwart dit ook niet overwegen. Ze vinden het niet bij hun winkel passen, denken dat de klanten het niet willen of weten niet wat ze met gegevens moeten doen. Een klein deel ten slotte geeft aan dat het, volgens hen het opgebouwde vertrouwen met de klant aantast. Het niet vragen naar digitale klantgegevens, lijkt dus een bewuste keuze. Het ontbreken van kennis over de mogelijkheden en voordelen die het gebruik van digitale klantgegevens kunnen opleveren, kan eveneens een rol spelen.

Social media nog nauwelijks ingezet
Meer dan de helft (51 procent) van de winkeliers is bekend met e-mail als digitaal communicatiekanaal om meerdere klanten tegelijk te bereiken. Alle andere kanalen scoren beduidend lager. Ruim driekwart (79 procent) is niet bekend met de mogelijkheden die sociale netwerksites, zoals Hyves en Facebook, hen te bieden hebben. 83 procent van de winkeliers is niet bekend met bulk-SMS. Het is dan ook niet verrassend dat het daadwerkelijk gebruik van de verschillende digitale communicatiekanalen door detaillisten laag is. Alleen e-mail wordt op enigszins serieuze schaal in gezet: 22 procent van de detailhandel gebruikt dit kanaal voor communicatie naar meerdere klanten tegelijk.
Waar SMS (17 procent), weblogs (13 procent), Twitter (13 procent) en overige social media (21 procent) wat bekendheid betreft nog enigszins scoren, is het gebruik laag. Slechts een miniem percentage van de ondernemers zet deze kanalen in. Bovendien bestaat nog nauwelijks de intentie om deze kanalen te gaan gebruiken.

HBD Monitor ICT
De HBD Monitor ICT is te downloaden via de website van het Hoofdbedrijfschap Detailhandel, www.hbd.nl/innovatie.

ICTWaarborg 2.0
ICTWaarborg besteedt 30 mei aandacht aan social media tijdens de ICTVakdag, inschrijven kan hier. Daarnaast probeert ICTWaarborg de aangesloten bedrijven te inspireren en te motiveren door zelf veelvuldig gebruik te maken van social media. Met de portal www.ictwijzer.nl probeert ICTWaarborg bovendien op innovatieve wijze de verschillende vakgroepen te koppelen en kennis te laten maken met de mogelijkheden van het Internet.

Meer nieuws & blogs, april 2011

Onze evenementen

Als speler in de ICT-branche wilt u natuurlijk ook een rol spelen en in contact komen met andere belangrijke bedrijven in de sector. Daarom organiseert ICTWaarborg regelmatig leuke en leerzame events.

Post- en vestigingsadres

Tasveld 1A
3417 XS Montfoort

Telefoon en e-mail

088 - 77 300 73