Volg ons op sociale media

Waarom opdraaien voor kosten die de fabrikant moet betalen?

Geplaatst op 4 mei 2011 om 14:59

Het is een van de meest voorkomende problemen voor retailers: schade verhalen als een product buiten de garantietermijn een mankement vertoont dat normaal gesproken niet hadden mogen voorkomen, de zogenoemde non-conformiteit. Gaat het om een consumentenkoop, dan behoren de fabrikant of distributeur in zo'n geval de rekening te betalen, maar in de praktijk is het vaak de winkel die dan voor de kosten opdraait. ICTWaarborg vindt dat hieraan een eind moet komen. Vandaar dat zij aangesloten bedrijven oproept hun ervaringen aan haar door te geven.

Distributeur behoort kosten te betalen...
Vertoont een product na de garantietermijn gebreken, dan staat de consument gewoonlijk bij zijn verkoper op de stoep om verhaal te halen. Constateert die dat het inderdaad niet gaat om een gebruikersfout, maar om non-conformiteit, dan zal hij kosteloos (moeten) repareren. Klant tevreden, verkoper natuurlijk niet, want die zit met de reparatiekosten. In principe geen probleem, want als het om een consumentenkoop gaat, zijn die kosten volgens het zogenaamde regresrecht weer te verhalen op de partij waarvan hij het betreffende product heeft gekocht, gewoonlijk een distributeur.

...maar wijst verantwoordelijkheid gewoonlijk af

Tot zover de theorie. Maar de fabrikant (waar in de regel toch het eerst wordt aangeklopt) wijst vaak alle verantwoordelijkheid af en vervolgens geeft ook de distributeur gewoonlijk niet thuis. Voor veel verkopers is het moeilijk om dan, eventueel via een rechtszaak, door te zetten. De distributeur is vaak een grote partij en om de relatie op het spel te zetten is niet makkelijk. Het wordt dan kiezen of delen en de praktijk is dat de winkel dan met de kosten blijft zitten.

Ervaringen inventariseren
Omdat het een van de meest voorkomende klachten is die bij ICTWaarborg binnenkomen, wil de brancheorganisatie daar graag wat aan doen. Vandaar dat zij leden die dergelijke ervaringen hebben met distributeurs of fabrikanten oproept hun ervaringen aan haar door te geven. De brancheorganisatie maakt dan een inventarisatie van de bedrijven die de fout in gingen. Hier zal publicitair aandacht aan worden besteed en het plan is de ervaringen door te geven aan de Consumentenautoriteit die op het ogenblik actie voert om inzicht te krijgen in de bedrijven die dergelijke reparatiegevallen niet goed afhandelen.

Meer nieuws & blogs, mei 2011

Onze evenementen

Als speler in de ICT-branche wilt u natuurlijk ook een rol spelen en in contact komen met andere belangrijke bedrijven in de sector. Daarom organiseert ICTWaarborg regelmatig leuke en leerzame events.

Post- en vestigingsadres

Tasveld 1A
3417 XS Montfoort

Telefoon en e-mail

088 - 77 300 73