Volg ons op sociale media

Klachten over webwinkels flink toegenomen

Geplaatst op 20 juli 2011 om 08:56

Steeds meer Nederlanders klagen bij overheidsmeldpunt Consuwijzer over problemen met webwinkels. Dat constateert toezichthouder Consumentenautoriteit in zijn halfjaarlijkse rapportage.
Geconstateerd wordt dat problemen met online aankopen bij onbetrouwbare websites toenemen. Het aantal meldingen over problemen met online winkels is de laatste maanden zodanig gestegen dat dit het aantal meldingen over fysieke winkels nadert. De verhouding in 2011 is respectievelijk 43% tot 57% tegenover 35% en 65% in dezelfde periode vorig jaar.
De signalen gaan vooral over webwinkels die niet (tijdig) leveren, niet reageren op klachten of geen geld teruggeven als consumenten binnen de wettelijke bedenktijd het product hebben teruggestuurd. 'Online kopen is handig en voordelig omdat je eenvoudig prijzen en aanbieders kunt vergelijken. Daar waar het misgaat zien wij dat consumenten erg actief zijn om hun recht te halen. Bij ConsuWijzer ontvangen we daarom veel vragen over waar men recht op heeft bij online shoppen en wat men kan doen om een probleem op te lossen,' aldus de Consumentenautoriteit.
Een belangrijke oorzaak voor het stijgende aantal klachten is het feit dat webshoppen steeds meer ingeburgerd raakt. De toezichthouder zegt webwinkels beter in de gaten te gaan houden en adviseert consumenten zich goed te oriënteren voordat ze ergens kopen.
Ondanks het aantal toegenomen klachten koopt de Nederlander toch graag via internet. Jaarlijks geven consumenten nog altijd honderden euro's meer uit aan online winkelen.

Meer nieuws & blogs, juli 2011

Onze evenementen

Als speler in de ICT-branche wilt u natuurlijk ook een rol spelen en in contact komen met andere belangrijke bedrijven in de sector. Daarom organiseert ICTWaarborg regelmatig leuke en leerzame events.

Post- en vestigingsadres

Tasveld 1A
3417 XS Montfoort

Telefoon en e-mail

088 - 77 300 73