Volg ons op sociale media

Wel of geen retourrecht bij printer?

Geplaatst op 23 april 2013 om 15:55

Regelmatig krijgen we de vraag voorgelegd of voor printers waar eenmaal een afdruk mee is gemaakt ook de afkoelingsperiode geldt, zodat de consument de koop kan ontbinden. "Die printer is gebruikt", zegt de verkoper, "dus die kan ik niet terugnemen." "Nee," zegt de koper, "ik heb hem uitgeprobeerd en dat mag tijdens de zichttermijn."  Botsende argumenten, met als hamvraag: wie heeft gelijk?

Bedenktijd
In tegenstelling tot iemand die in de winkel iets koopt, kan de consument die via internet iets bestelt zich voor het sluiten van de koop geen goed beeld vormen van het product dat hij nog moet ontvangen. Daarom heeft de wetgever hem en bedenktijd gegeven en de mogelijkheid van de koop af te zien. Bovendien heeft het Hof van Justitie van de Europese Unie bepaald dat de consument hetgeen hij koopt kosteloos moet kunnen keuren en uitproberen.
En dat laatste geeft natuurlijk stof tot discussie. Want wat valt er nog wel en wat niet onder 'uitproberen'? Een van dé autoriteiten op het gebied van consumentenrecht, professor Marco Loos, vindt dat die uitspraak van het Hof de webwinkelklant meer rechten geeft dan een koper in een winkel. Die laatste zal, als hij bijvoorbeeld een wasmachine of een koffiezetapparaat wil kopen, hoogstens het apparaat kunnen bevoelen, een keer een deur of een klepje openen of aan een knop draaien en dan heb je het wel gehad.
Maar worden die spullen via een webwinkel gekocht, dan mogen ze ook worden uitgeprobeerd en dat betekent .... (lees verder)

Meer nieuws & blogs, april 2013

Onze evenementen

Als speler in de ICT-branche wilt u natuurlijk ook een rol spelen en in contact komen met andere belangrijke bedrijven in de sector. Daarom organiseert ICTWaarborg regelmatig leuke en leerzame events.

Post- en vestigingsadres

Tasveld 1A
3417 XS Montfoort

Telefoon en e-mail

088 - 77 300 73