Volg ons op sociale media

Blog: Terug naar (gedeeltelijk) werken op kantoor: Waar moet je rekening mee houden?

Geplaatst op 29 april 2022 om 09:45

Met ingang van 15 maart 2022 is na ruim twee jaar het thuiswerkadvies in verband met de coronapandemie komen te vervallen. Nederland gaat steeds meer over op hybride werken waarbij een werknemer gedeeltelijk thuis en gedeeltelijk op kantoor werkt. Waar moet je als werkgever zijnde rekening mee houden indien er hybride gewerkt wordt of weer volledig op kantoor?

Thuiswerkkostenvergoeding

Heb jij gedurende de thuiswerkperiode een regeling ingesteld voor de thuiswerkkostenvergoeding en gaan de werknemers weer gedeeltelijk of volledig de werkzaamheden op kantoor verrichten? Houd er dan rekening mee dat de toekenning van deze vergoeding wordt aangepast naar het aantal dagen of dagdelen dat er daadwerkelijk nog thuis wordt gewerkt. Daarnaast is het van belang om te controleren of er op een bepaalde dag niet én een thuiswerkkostenvergoeding én een reiskostenvergoeding wordt verstrekt. Per werkdag dient een keuze tussen deze twee gemaakt te worden. Voor meer informatie over de thuiswerkkostenvergoeding, wordt verwezen naar de door ons eerder gepubliceerde blog.

Reiskostenvergoeding

Indien de werknemers weer gedeeltelijk of volledig op kantoor zullen werken, is het van belang om (indien overeengekomen) de reiskostenvergoeding weer op te starten op de dagen of dagdelen dat er daadwerkelijk op kantoor wordt gewerkt. Houd er in dit kader rekening mee dat op de kantoordagen niet én sprake kan zijn van een reiskostenvergoeding én een thuiswerkkostenvergoeding. Voor meer informatie hierover, wordt verwezen naar de door ons eerder gepubliceerde blog.

Rookverbod op de werkplek

Per 1 januari 2022 is het rookverbod op de werkvloer verder uitgebreid. In de door ons eerder gepubliceerde blog hebben wij de uitbreiding op het rookverbod uiteengezet. Interne rookplekken zijn niet meer toegestaan en aan een eventuele buiten rookplek zijn regels verbonden. Het is goed om de rokende medewerkers op de uitbreiding van dit rookverbod te attenderen. Attendeer de medewerkers er daarnaast op dat het rookverbod ook in de leaseauto’s en de vrachtauto’s geldt.

Wet flexibel werken

Op grond van artikel 2 van de Wet flexibel werken, kan een werknemer de werkgever verzoeken om wijziging van de arbeidsplaats. Op grond van hetzelfde artikel dient de werkgever een dergelijk verzoek met de werknemer te overleggen. Door het thuiswerkadvies hebben veel werknemers kunnen proeven van de voor- en nadelen van het thuiswerken. Werknemers kunnen zich misschien thuis beter concentreren dan op kantoor, hetgeen de productiviteit ten goede komt. Het is daarom belangrijk om met elkaar in gesprek te gaan over de wensen met betrekking tot de arbeidsplaats en maak met elkaar afspraken over het thuiswerken dan wel over de kantoordagen.


Houd rekening met elkaar

Bij het maken van afspraken over thuiswerken, hybride werken of volledig op kantoor is het belangrijk om rekening met elkaar te houden. Misschien voelen medewerkers zich er om diverse gezondheidsredenen nog niet comfortabel bij om weer op een vol en druk kantoor volledig onder de collega’s te zijn. Ook de drukte en hectiek van een kantoor kan na bijvoorbeeld twee jaar in een rustige thuisomgeving te hebben gewerkt, meespelen. Daarnaast is het goed om te bespreken hoe je bijvoorbeeld omgaat met bezoek op kantoor. Geef je elkaar weer een hand of toch nog even niet? Het is goed om met elkaar in gesprek te gaan om de meningen in kaart te brengen en daarbij rekening te houden met de verschillende situaties. Vervolgens kan je afspraken met elkaar maken over de verhouding thuiswerken en op kantoor werken en de onderlinge omgangsregels.

 Sociaal contact

Misschien hebben de medewerkers in jouw bedrijf gedurende de coronapandemie volledig thuisgewerkt. Een kort dagelijks gesprek tussen collega’s bij de koffieautomaat heeft wellicht niet of enkel digitaal kunnen plaatsvinden. Misschien zijn er ook wel nieuwe medewerkers bijgekomen. Uit onderzoek van de Universiteit Nyenrode, de Open Universiteit en Moneypenny is gebleken dat collega’s het sociale contact tussen elkaar gedurende deze coronapandemie missen. Het is daarom (onder andere) voor het werkplezier goed om ruimte te creëren om het sociaal contact onderling weer fysiek te laten plaatsvinden.

Heb jij naar aanleiding van deze blog nog vragen? Of heb je behoefte aan (meer) ondersteuning op het gebied van arbeidsrecht of HR? Neem dan contact op met de juristen van ICTWaarborg op telefoonnummer: 088 – 77 300 79 of e-mail naar: juridisch@ictwaarborg.nl.

 

-Deze blog is geschreven door Elise Demmendaal-

 

 

 

Meer nieuws & blogs, april 2022

Onze evenementen

Als speler in de ICT-branche wilt u natuurlijk ook een rol spelen en in contact komen met andere belangrijke bedrijven in de sector. Daarom organiseert ICTWaarborg regelmatig leuke en leerzame events.

Post- en vestigingsadres

Tasveld 1A
3417 XS Montfoort

Telefoon en e-mail

088 - 77 300 73